Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
2005
Окончателни доклади от проведени от СЗРАС разследвания на авиационни събития, реализирани през 2005 г.

 

 

 

Boeing 737

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет BOEING-737-500, рег. № LZ –BOQ, реализирано на 28.12.2005 г. при изпълнение на полет № FB-472, Мадрид-София .
(308.6 KB)

Място и дата на авиационното събитие: в полет, на полетно ниво FL 350 (35000 ft) във въздушното пространство на Република Италия и двадесет и пет минути по-късно на полетно ниво FL 290 (29000 ft) във въздушното пространство на Република Хърватска на 28.12.2005 г. Въздухоплавателното средство (ВС) попада в зона със силна турбуленция. Автопилотът се самоизключва. За кратък период от време самолета е извън контрол. Екипажът докладва на „Бриндизи контрол” за силна турбуленция на ешалона и иска разрешение за промяната му и снижение до FL 290. Двадесет минути по-късно, самолетът отново попада в зона със силна турбуленция. След стабилизиране на полета старшата стюардеса докладва на командира за оплакване на една от пътничките за контузия на лявата ръка и на счупен крак на стюард.

 

An 26

Окончателен доклад

от

от разследване на авиационно събитие със самолет Aн-26, рег. № LZ - MNH, реализирано на 07.11.2005, г. при изпълнение полет София – Будапеща. (329.87 KB)

Самолет Ан-26, рег. № LZ-MNH, излита за полет за превоз на товари по линия София-Будапеща в 16:45 h UTС на 07.11.2005 г. На височина 400 m при включване на системата за кондициониране, в кабината на екипажа се появява мирис на масло и дим. На височина 8000 ft. светва лампа „Аварийный остаток масла”. По указание на командира, втория пилот изключва системата за кондициониране и разхерметизира кабината. Контрола на количеството на маслото на левия двигател показва 20 литра в процес на интензивно намаляване. Командирът подава команда за флюгиране на двигател №1(ляв). Изпълнението на полета е прекратено и екипажа е радарно векториран, изпълнява заход по ILS и каца на летище София с един работещ двигател.

Кацането е без последствия за екипажа, самолета и без повреди на товара.

 
Zenair CH 701SP

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно произшествие със самолет Zenair CH 701SP, рег. № LZ -KLG, реализирано на 15.10.2005 г.
(279.71 KB)

 

Самолет Zenair CH 701SP, рег. № LZ–KLG, изпълнява тренировъчен полет от летателна площадка гр. Шумен (грундова), собственост на „ВОИНТЕХ” ЕООД. След запускане на двигателя на самолета, пред хангара, пилота по рульожната пътеката (РП) намираща се в западния край на летателната площадка, излиза на окосената, но не добре обработена грундова писта за излитане и кацане (ПИК) с размери 800 м. на 30 м. Докладва в ЦПИ-София и излита с източен курс в 13.20 ч местно време на 15.10.2005 г. за изпълнение на тренировъчен полет в района на летателната площадка. Веднага след набиране на височина 500 ft, на около 3-4 км. в зона източно от ПИК, летеца забелязва силен дъждовалеж в западна посока над Шуменското плато. Енергично се насочва към пистата за кацане, но там попада в дъжд, не вижда земята и прелита над главната за да огледа обстановката....

 
Boeing 737-300

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет BOEING 737-300, рег. № LZ-BON, реализирано на 10.10.2005 г. при изпълнение на чартърен полет Амстердам - Варна.

(335.93 KB)

Самолет BOEING-737-300, рег. № LZBON, излита по чартърен полет Амстердам – Варна в 9:38:28 h GMT на 10.10.2005 г. Малко след заемане на височина 35 000 ft (FL 350) налягането и количеството на маслото на левият двигател (OIL QTY ENG1) започва да пада с постоянен умерен темп, като в рамките на три минути количеството масло се намалява и достига 20%. Впоследствие светва LOW OIL PRES light (ENG1), и индикатора за налягане на маслото показва 0. Всички останали параметри са в норма. На ешелона е изпълнен ENGINE LOW OIL PRESSURE NNCQ и след охлаждане на двигателя същия е установен. DRIET DOWN DESCENT до FL 250 и ENGINE FAILURE SHVTDOWN NNC е изпълнен. Уведомен е АТС за кацането на летище Франкфурт, което е най близкото резервно летище и е обявено EMERGENCY. На пътниците е съобщено, че ще бъде извършено кацане на летище Франкфурт поради технически проблем. Захода за кацане и кацането на летище Франкфурт е нормално с един работещ двигател без последствия за екипажа и пътниците.

 
Dessault Falcon 2000

Окончателен доклад

от

разследване на сериозен инцидент със самолет FALCON 2000, рег. № LZ – ООІ, експлоатиран от авиационен оператор (АО) „Авиоотряд 28”, реализиран на 25.07.2005 г. при изпълнение на вътрешен полет HEAD, BULG – 001 Варна – София (VАR-SOF).

(337.29 KB)

Самолет FALCON 2000, рег. № LZ–ООІ, излита по HEAD полет Варна София в 23 h и 50 min местно време на 25.07.2005 г. След запуск на двигателите и получено разрешение за рулиране по пътека за рулиране “А”, ВС получава разрешeние от Варна – Кула за излизане на писта 27 за излитане, излиза на изпълнителен старт на ПИК 27, като спира в крайната дясна част. Командирът започва излитане, като спазва направлението по посока. На 450 m от началото на ПИК самолета движейки се плътно в дясната и част, удря с дъгата на крайния обтекател на дясното полукрило дървено колче, намиращо се на страничната полоса за безопасност. На около 650 m от началото на ПИК самолета с вътрешната гума на дясната основна стойка на колесника преминава през една от страничните ограничителни лампи на ПИК и продължавайки излитането разрушава следващата ограничителна лампа с реборда на джантата на същата гума. На 850 m с предния атакуващ ръб на предкрилката на дясното полукрило удря и чупи второ дървено колче с височина 1,10 метра. Полетът до летище София и кацането на летището са извършени без особености и последствия за екипажа и пътниците.

 
Kamov KA-26

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие с вертолет Ка-26, рег. LZ-6080, възникнал на 15.06.2005г.
(350.93 KB)

На 15.06.2006 г. командирът на вертолет Ка-26, рег. LZ-6080, изпълнява осми полет за АХР за деня. След зареждане с хербициди излита от временна летателна площадка в землището на с. Пищигово, прелита за обработка на царевичен блок и преди да започне изпълнение на работни заходи му се самоизключва левият двигател. Височината на полета е 20…25 m. Командирът прави неуспешен опит да изхвърли товара и извършва принудително кацане по самолетному (с изтъркалване) на избрана от въздуха площадка. Разрушени са носовите стойки, предната долна част на кабината на вертолета и остъклението. Командирът остава невредим.

 
ATR-42 300

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет ATR-42 300, реализирано на 01.05.2005 г.

(444.23 KB)

Самолет ATR–42 300, излита по редовен полет София – Виена - София в 5:48:29 h UTС на 01.05.2005г. На височина около 300 ft след излитането вторият пилот забелязва падане на въртящия момент на втори двигател, по индикатора. Екипажът изпълнява контролна карта „INCORRECT TORQUE INDICATION” и продължава полета. След прехвърляне на радиовръзката на FIR-Белград и указания за директен полет към изходна точка „PARAK”, в съответствие с указанията, екипажът набира ешелон FL 200, контролирайки с повишено внимание параметрите на втори двигател. В момента на пресичане на ешелон FL-150 се появява светлинна и звукова сигнализация за възникване на пожар във втория двигател. Екипажът изпълнява установените процедури съгласно Quick Reference Handbook (QRH), успешно го потушава и с разрешение от ръководителя на полети на Белград прекратява полета и се завръща за кацане на летище София с един работещ двигател. Кацането е нормално, пострадали от екипажа и пътниците няма...

 
AN 12

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет Ан - 12, реализирано на 09.03.2005 г. на летище Багдад.

(200.48 KB)

Самолет Ан-12БП, рег. № LZVEC, излита в 23:10 h UTC на 08.03.2005 г. от летище Горна Оряховица за изпълнение на полет № VЕА 2702 по маршрут Горна Оряховица – Адана – Багдад. След междинно кацане на летище Адана за дозареждане с гориво полетът продължава за летище Багдад. По времена кацане на летище Багдад към 7:20 h местно време на 09.03.2005 г. самолетът удря с края на дясното крило и витлото на четвърти двигател пистата. Разрушен е края на крилото, витлото и моторамата на четвърти двигател. Пострадали от екажа няма. Самолетът не е превозвал пътници.

 

Забележка: През изтеклата 2005 г. бяха реализирани още две авиационни произшествия на територията на

чужди държави, разследванията, на които не се провеждат от СЗРАС.

 

 Коментари (0)

Въздушен транспорт
Главна дирекция "ГРАЖДАНСКА ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ"
Специализирано звено за разследване на авиационни събития

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Отворени данни
  • Права на пасажерите

Специализирано звено за разследване на авиационни събития

Участие на представител на СЗРАС в заседание на Комитета по авиационна безопасност на Европейската Комисия
България стана член на Международната организация на разследващите авиационни произшествия
ПОЛУЧЕНИ СЕРТИФИКАТИ ОТ ЕВРОПЕЙСКАТА КОНФЕРЕНЦИЯ ЗА ГРАЖДАНСКА АВИАЦИЯ

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed