ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Въздушен транспорт » Специализирано звено за разследване на авиационни събития

2003



Окончателни доклади от проведени от СЗРАС разследвания на авиационни събития, реализирани през 2003 г.

 

 

 

Yak 40

Окончателен доклад

от

разследване на сериозен инцидент със самолет Як-40, собственост на фирма “Хемус Ер” ЕАД, гр. София, възникнал на 26.03.2003 г.

(285.3 KB)

 

На 26.03.2003 г. около 13:05 h, при кацане на летище Тирана и изпълнение на визуален заход самолетът излиза от четвърти завой на височина 500 m и дистанция от прага на полосата 3,8 km. ВС снижава и опира пистата със скорост значително по-голяма от нормираната. Бордният инженер не включва створките на реверса, но извежда средния двигател на номинален режим. Като резултат самолетът напуска пистата и спира в крайната полоса за безопасност.

Последствия за пътниците и екипажа няма. Повреди по самолета няма.

 

Kamov KA-26

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно произшествие с вертолет Ка-26, възникнало на 08.05.2003г.

(456.82 KB)

 

На 08.05.2003 г. командир на вертолет Ка-26, LZ-6050 изпълнява девети полет за деня. След запуск и проба на двигателите изпълнява излитане от временна летателна площадка, разположена на западния бряг на язовир “Трояново”. Излитането е изпълнено в северен курс, а разгонът на скорост – над водната площ на яз.Трояново. На етапа излитане, приземният вятър е от 290-310 градуса, пулсиращ, със скорост от 1-3 m/s. На разстояние 130 m от мястото на излитане командирът на ВС започва енергичен завой надясно до компасен курс (КК) 120-1400. В процеса на завоя вертолетът се удря във водата и потъва на дълбочина 4 m. Пилотът напуска вертолета през лявата врата и с леки наранявания изплува и стъпва върху потъналия вертолет. След 40 min е прибран с лодка и с линейка на “Бърза помощ” е откаран за преглед в болницата в гр. Бургас.
 
Kamov KA 26

Окончателен доклад

от

разследване на сериозен инцидент с вертолет Ка-26, собственост на авиационен оператор “Херос Ер – 2000” ООД, възникнал на 30.05.2003 г.

(1.2 MB)

 

 

На 30.05.2003 г. вертолетът изпълнява АХР, пръскане на овощна градина в землището на село Старо Железаре, област Пловдивска. За вертолета полетът е двадесети за деня, а за пилота дванадесети. По средата на втория заход над блока, на работна височина и работна скорост вертолетът губи мощност. Пилотът установява, че левият двигател се е самоизключил, изхвърля аварийно останалия разтвор и аварийно каца в овощната градина по посока на полета. След кацането пилотът изключва десния двигател, обезточава вертолета и го напуска без да е получил наранявания.

При кацането вертолетът е получил следните повреди: счупени две лопати на долния носещ винта, разрушения по опашните плоскости, побитости в краищата на балките, скъсана опашна щанга на системата за пръскане на разтвор.
 
AAIU

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно произшествие със самолет Р 92-S ECHO, възникнало на 21.08.2003 г.

(1.63 MB)

 

На 21.08.2003 г. самолет P 92-S ECHO, пилотиран от ……………….. и пътник ………….., прелита от базовото летище “Долна баня” на летателна площадка “Казанлък”, където АО “Войнтех” ЕООД извършва полети за парашутни скокове. В района на летателната площадка командирът на ВС установява радиовръзка с ръководителя на полетите, получава необходимите указания и изпълнява кацане в 11:15 h. В 14:15 h командира на ВС решава да изпълни полет с пътник за разглеждане на забележителности от въздуха. В 14:30 h Командирът на ВС изпълнява излитане в КК=1500. Самолетът се отделя от земята на 15-20 m преди крайната полоса за безопасност (КПБ) на височина 20 – 30 cm. На разстояние 60 m от началото на КПБ самолетът пропада, удря се в разорания грунд с десния колесник, при което се откъсва носещата конзола заедно с десния основен колесник. Конзолата на колесника удря дясната половина на хоризонталния стабилизатор и силно го деформира. Самолетът се удря с носовата част в земята под ъгъл 5-70, като счупва едната лопата на витлото, скъсва моторамата на двигателя и деформира дясното полукрило.

Командирът на ВС изключва електрическото захранване, спира подаването на гориво за двигателя и заедно с пътника напускат самолета на безопасно разстояние без наранявания и контузии.

 

B 737

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет В 737, рег. № LZ-BOJ експлоатиран от авиационен оператор “България ЕР” ЕАД, реализирано на 08.11.2003 г.

(749.37 KB)

 

 

На 08.11.2003 самолетът изпълнява техническо прелитане от летище Стокхолм за летище София. На полетно ниво 370 сработва звукова сигнализация за понижено налягане в кабината. След неуспешен опит за нормализирането му екипажът предприема аварийно снижение до полетно ниво 100. На този ешалон системата за управление на кабинното налягане е задействана ръчно и полетът продължава нормално на полетно ниво 210.

 
TL-96

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет TL 96 “Star”, рег. № LZ-UBC,реализирано на 21.12.2003 г.

(884.6 KB)

 

На 21.12.2003 г. самолетът изпълнява учебен полет по маршрут от летище Варна. На височина 700 m, по отсечка от маршрута Гроздево – Дългопол, около 25 минути след началото на полета, екипажът забелязва падане на налягането на маслото, след което двигателя спира. Командирът – инструктор изпълнява аварийно принудително кацане на избрана от въздуха площадка в землището на село Падина. В етапа на изтъркалване при кацането изпада витлото и разрушава дясната основна стойка на колесника. Последствия за екипажа няма.

 

 

 

 

 Коментари (0)


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени