ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  

Произшествието с Boeing 737-300 на Helios: резултати и изводи 17.10.2006
 

Предстои публикуването на окончателния доклад от разследването на катастрофата със самолет Boeing 737-300, който се разби в района на Граматикос през август 2005 г. При авиационното произшествие загинаха всички 115 пътници и 6-членен екипаж.
Според гръцкия Борд за разследване екипажът е загубил съзнание вследствие загуба на кислород поради нехерметизиране на самолета на етапа на набора на височина след излитане от Ларнака.
Гръцкият Борд за разследване посочва четири „активни” и четири „латентни” причини за произшествието. Посочените „активни” причини са:

  • По време на подготовката на самолета за полет екипажът не забелязва, че главният превключвател на височинната система е в положение “Manual”, а не “AUTO”;
  • По време на набора на височина екипажът не опознава звуковата сигнализация, която указва, че самолетът не е херметизиран;
  • Загуба на съзнание на пилотите поради недостиг на кислород, довело до загуба на способността им да контролират и управляват полета;
  • Спиране на двигателите поради изчерпване на горивото.
    Разследващите са открили и четири „латентни” причини:
  • Управленски и организационни недостатъци на самата авиокомпания;
  • Неадекватен надзор на безопасността на авиокомпанията, осъществяван от гражданските авиационни власти на Република Кипър;
  • Липса на модификация на височинната система от страна на Boeing, въпреки наличието на голям брой авиационни събития, при които Boeing 737 не се херметизира поради причини, сходни с тези, довели до произшествието с Helios Airways;
  • Неадекватно прилагане на CRM (Crew Resource Management) от пилотите, тъй като авиокомпанията не е обучила по CRM тези пилоти.

© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени