Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: „Изтеглих късата клечка с железници и пощи.”

Интервю на министър Ивайло Московски за вестник "24 часа", 10.01.2011 г.

Централна гара ще стане кукличка до края на годината, а през 2013-а тръгва търгът за над 100 нови влака

- Г-н Московски, тирове блокираха в събота магистрала "Хемус". По три пъти ги вадиха, те отново тръгват и затварят аутобана. От пътната агенция съобщаваха, че причината са износени гуми. Хора престояха по 8 часа в снеговете. Как ще реагирате или вече го направихте?

- Инспекторите на автомобилната администрация оказват съдействие на МВР, но нямат право да спират тежкотоварни автомобили. Нашите екипи в определени области са отклонявали движението повече от 24 часа и не са допуснали задръствания по пътя. От 1 до 6 януари са проверени 11000 камиони и автобуси и са съставени 210 акта за неизправности по гумите. Спрени от движение с разкъсани гуми са 34.

- Къде бяхте на Нова година?

- Бях до 12 ч вкъщи, после отидох при шефа (Бойко Борисов - бел.ред.).

- Какво си казахте?

- Поздравихме се за новата година, пожелахме си да свършим нещата, които сме започнали, да сме живи и здрави. Това е.

- Какво ви се падна като късмет?

- Щастие и успехи ми се паднаха от баницата. Дай боже, да е така. Щастие е много общо казано, но успехите са добре дошли.

(Поглеждам към малка масичка, върху която са жп апарат за перфориране на билети, стар семафор, палка за пускане и спиране на влакове и виждам портрет на премиера.)

- А, сложили сте си портрет на Бойко Борисов. Защо?

- Защото си го обичам, да си го гледам. На гърба съм си направил календарче.

- Премиерът поръча 2012 г. да е на министър Трайков, предишната беше на вицепремиера Дянков. Май не се задава година на Московски?

- Приоритетите са такива. Миналата година беше важно да останем финансово стабилни и вицепремиерът Дянков го постигна. Тази година е важно да се постигне растеж, пряка отговорност за него има министърът на икономиката Трайчо Трайков.

- А Московски?

- На мен ми се е паднала късата клечка. Имам най-нереформираните сектори, трябват непопулярни мерки, за да стабилизираме железници, пощи. Изскачат неприятни стари задължения, така че година на Московски може и да няма.

- На вас ви се случи най-продължителната стачка в железниците след 1919 г. Как я преживяхте?

- Тежко преживях тази стачка. Благодаря на премиера, на вицепремиера и на колегите от кабинета.

- Защо им благодарите?

- Че застанаха зад мерките, които предложихме, за да излезе БДЖ от това състояние. Сериозна подкрепа получих и от еврокомисарите Кристалина Георгиева, Сим Калас и Йоханес Хан, който даде интервю за вашия вестник.

- Какво ви каза Кристалина Георгиева?

- Чувахме се. Каза ми, че това, което сме предприели, е правилното.

- Заемът от Световната банка, с който БДЖ да погаси дълговете си, актуален ли е?

- Януари и февруари сядаме със Световната банка, смятам, че заем трябва да има.

- Вицепремиерът Дянков май смята, че не трябва.

- Не е точно така. Той до голяма степен е съгласен, че трябва допълнително финансиране, но заемът вероятно ще е по-малък от 460 млн. лв., както беше първоначално, защото ще напомпа дефицит.

- При БДЖ какво очаквате през тази година?

- Финансовият резултат трябва да бъде близък до нулата. Оперативната загуба трябва да бъде минимализирана.

- Значи до края на този мандат ще има стопени загуби, преструктуриране?

- И план за разплащане на старите задължения.

- А за пътниците - нищо, така ли?

- Напротив, планирам до края на тази година "БДЖ - Пътнически превози" да стане бенефициент по оперативна програма "Транспорт" за техническа помощ. И не виждам причина догодина да не бъде проведен търг за нови влакове. Искам на 1 януари 2014 г. да се внесе апликационната форма в Брюксел, да се отпуснат парите и да се купят новите композиции.

- Колко влака?

- Говорим за 300 млн. евро, което е над 100 влака.

- Мотрисите не бяха прибрани от немското правителство заради това, че БДЖ не плаща заема за тях, а гаранцията е от немския бюджет. Това само заплаха ли беше?

- След една седмица ще сме в Германия, така че темата ще бъде коментирана и ще намери своето решение. Искрено се надявам, че няма да се стигне до вземането им.

- В първите дни на годината кувейтците ви сурвакаха с 38 млн. долара, след като спечелиха делото в Арбитражния съд в Париж. Откъде ще ги вземе летището?

- Не е само това. Излизат и други стари задължения. За магистрала "Люлин" са 86 млн. лв. допълнително, за Дунав мост 2 искаха 40 млн. евро, след караници и битки стигнахме до 25,6 млн., защото иначе мостът няма да стане. Летище София е заварен случай от 2003-2004 г. и е изключително неприятно, защото аеропортът няма да може да инвестира в развитието си 5-6 години заради тези 38 млн. долара.

- Като че това предрешава концесионирането му. Неприятно е да се взема решение заради безизходица, нали?

- До голяма степен това е така, но идеята за концесия ще я извървим, както сме я планирали. Правим предконцесионен анализ, за да видим ползите и негативите, и ако негативите са сериозни, няма да го правим. Но считам, че ако внимателно се подберат концесионер, инвестиции, тя ще е полезна. А с концесията на София ще искаме и развитие на летището в Балчик. Виждате - заварени проблеми, но каквото можем ще развиваме.

- Какво ще развивате?

- Подписахме с Румъния договора за общо небе в Брюксел.

- Какво му е доброто на общото небе с Румъния за авиацията?

- Добро е, защото ще увеличи трафика на самолети. Ще се скъсят разстоянията, на авиокомпаниите ще им е по-евтино. Пътниците ще скъсят времето в полет. А увеличеният трафик ще носи допълнително такси и пари.

- Откога самолетите ще скъсят разстоянията?

- Подписахме преди месец и тестовете вървят, до няколко месеца общото небе ще е факт.

- Какви са впечатленията ви от новите листовки и от новия начин на изпитване за книжка?

- Имам статистика. За 2010 г. са изпитани 9090, успеваемостта е 60%, за 2011 г. изпитаните са 10 270, успеваемостта е 63%. Нивото се запазва, но считам, че хората по-сериозно се готвят. Присъствах на два изпита, разговарях с кандидат-шофьорите, казаха ми, че са се готвили по-сериозно. Това показва, че действията ни са правилни.

- Такситата намекват за бунт. Искат по-висока начална цена. Какво ще им кажете?

- Разпределението на таксиметровите превози в държавата е различно, не можем да сравняваме Добрич със София. Затова този ангажимент е на общините. Там трябва да се води по-активен диалог. Нашите правила са ясни -не може първоначалната такса да бъде над 50% от цената на километър, същото е и с таксата за престой. А цената на километър се определя на местно ниво, това е логично.

- Смятате ли, че е дошло време по българските аутобани да се кара със 140 км в час?

- Има места, където това е възможно. Но в Европа максималната скорост е 130 км и ми се струва в повече да вдигаме скоростта. Знам, че почти никой не спазва тези ограничения, но е добре да сме малко консервативни. Тъкмо превишаването й е причина за много инциденти. Нека станат аутобаните и пак да преценим. Но темата за леките автомобили не е при нас, а за автобусите и товарните автомобили ограничението е 100 км в час.

- Тази година вашето министерство трябва да усвои рекордни пари по оперативна програма "Транспорт". Ще успеете ли?

- Когато поех програмата, бяхме на последно или предпоследно място. Успяхме да превъртим тръжните процедури, проектите вървят добре. Имаме договори за над 3 млрд. евро. Факт е, че по жп оста съм извън бюджета, договорил съм всичко. Пътните проекти и те вървят натам.

- А Централната гара в София? Вие сте третият министър, който й се кани.

- Гарата я започваме. До края на януари ще е готов проектът, той е стар, обновяват го. До средата на февруари пускаме търга. До края на годината ще я направим. Като кукличка ще стане. Ще видите.

- Пощите са другата компания, която тегли надолу. Там какво ще се случи?

- Пощите са за преструктуриране. Не го крия, ще има оптимизация, аутсорсване на дейности.

- Кои дейности ще дадете на частни фирми?

- Мислим го в момента, може колетната дейност, може превозната. Тази седмица имам среща с няколко посланици, пощенски оператори от техните страни са проявили интерес.

- От кои държави са?

- Оператори от Белгия, Холандия, Италия. Ще използвам възможността, докато съм с премиера в Германия, да видя "Дойче пост" дали има интерес. Иначе преструктурираме, за да прекратим затъването на компанията в дългове. С Комисията за регулиране на съобщенията променихме една наредба, така че пощите да могат да предлагат цени по търговете, без да ги знаят частните оператори. Сега цената за универсалната пощенска услуга е на сайта на КРС, тя пак ще е там, но "Български пощи" ще могат да играят и под нея. Ще продадем някои неоперативни имоти.

Засега няма да затваряме пощенски станции, но може някъде да минат на вариант мобилни пощи. Това е само идея.

- Има десетки вицове за Бойко Борисов...

- Не зная виц за премиера. Ако има, ще ми е интересно да го чуя.

- Не знаете? Да ви кажа един, който поостаря: Как се казва майката на Бойко Борисов?

-Как?

- Бойкородица. Но въпросът ми е - чували ли сте виц за Московски?

- За себе си не съм чувал виц.

- Да измислим, какво ще кажете?

- Имам чувство за хумор, ще ми е интересно. Пък и по някакъв начин е пиар.

- Ако се преместим година напред - в началото на 2013 г. и пак вземам интервю от вас, какво ще ми кажете?

- Ако си свършим работата така, както сме я заложили ще ви кажа, че вероятно ще карам още един мандат.

***

CV

- Роден на 19 юли 1972 г. в Плевен

- Завършил е Стопанската академия в Свищов и УНСС

- От 1999 до 2003 г. е търговски директор на "Сата" ООД, шеф на борда на "Монтана" АД, търговски директор на Бал-текс комерс"

-След пребиваването си на мениджърски длъжности в български фирми от 2003 до юли 2009 г. е управител на официалното представителство в България на STOLL - Германия

- От юли 2009 г. е зам.- министър на транспорта

- От май 20U г. сменя Александър Цветков на министерското кресло

- Знае немски и английски

***

Текст под снимка:

Снимка на премиера Бойко Борисов на масичка със стари жп реликви в кабинета на Ивайло Московски.“

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116

Интервюта

Александър Цветков: Съкращенията в железниците са неизбежни
Камен Кичев, зам-министър на транспорта: Ако ще пътувате към Западна Европа, изчакайте още 2 - 3 дни
Александър Цветков, министър на транспорта: Новият контейнерен терминал остава на "Максуда"

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed