Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Ивайло Московски, министър на транспорта: Какво ме интересуват гръцките фермери? Аз се грижа за нашите шофьори

Не съм против тях, а срещу византийските им номера

Интервю на министър Ивайло Московски за в. „24 часа”, 22 февруари 2016 г, с министъра разговаря Диана Саватева

 

- Министър Московски, призовахте българските превозвачи да свалят контраблокадата на ГКПП с Гърция. Какъв знак давате с това?

- Знак на хуманност. Става въпрос за близо 8000 човека, които стоят по камионите и бедстват. Хуманитарният проблем се задълбочава. Опашката е от около 30-40 км. Шофьорите бедстват страшно. Никакви хигиенни условия. Не е нормално това да се случва.

От събота гърците твърдят, че ние създаваме проблем.Те освободили пътното платно и границата била отворена. Затова разговарях с българските превозвачи и ги призовах да вдигнат контраблокадата.

- А ще бъдете ли разбран?

- Надявам се. Преди малко (разговорът се провежда в неделя следобед) получих информация, че започва отваряне на границата от наша страна. Защото ситуацията наистина е кризисна. Не могат две седмици да ядат само сандвичи и да няма къде да се изкъпят, не могат да отидат на лекар

Постоянно има няколко линейки, които обикалят по колоните. Постоянно возим хора от гръцка страна, за да си купят нещо от българска с микробуси на пограничните общини. Самите общини - Петрич, Сандански и Благоевград, вече не издържат, понеже тези разходи са за тяхна сметка. Ще направя една хронология на събитията, за да се изчистят всички спекулаци. На 15 януари гръцките фермери позиционират от двете страни на пътя на ГКПП около 160 трактори, комбайни и други машини. До началото на февруари с предизвестия започват да затварят границата по часови периоди. От началото на февруари започват вече без предупреждения да затварят границата за половин ден, стига се и до цял ден. А отпреди около 2 седмици започна неконтролируем процес - да я затварят, когато си искат.

Това е абсолютната истина.

Какво сме направили като държава? Два телефонни разговора от министър-председателя Борисов към гръцкия премиер Ципрас. Среща в Лондон между двамата по тази тема. Разговори между нашия и техния външен министър, както и между вътрешните министри. Аз с моя колега също разговарях.

И ако някой твърди, че държавата нищо не прави, лъже. На всички тези разговори, включително и с министър-председателя, отговорът е един и същ: „Ситуацията е извън нашия контрол, ние не можем да направим нищо." При което поех ангажимента да водя преговори на място - на самата граница.

И към ден днешен официалните власти на Гърция твърдят, че това е незаконен протест, но е извън техен контрол.

- Прави впечатление, че днес (неделя - б.а.) тонът ви е по-различен от емоционалното ви изявление в събота, че по-голяма подигравка с българите не сте виждали.

- Аз съм сигурен, че който нормален човек отиде там и така се подиграят, както беше вчера (събота), ще реагира така. На границата присъстваха шефът на полицията в Серес, имаше представител на полицията от Солун, гръцкият посланик в България. Първо срещата беше за 13 ч, чакахме до 14 ч - при това срещата бе по тяхно искане. След това не дойде екип, който може да вземе решение и да носи отговорност.

- А почувствахте ли се засегнат, че вашият гръцки колега не участва в тази среща?

- Той няма какво да прави там, при положение че 10 пъти ми е отговорил, че от тях не зависи нищо.

Моят призив беше към шефа на полицията в Серес. Казах му: „В крайна сметка не може да ги накарате да си изтеглят тракторите. Поне докарайте полиция да стои отстрани на пътя, докато преминават българските камиони." Той отговори, че това може да го направи, но ако фермерите отново решат да изкарат трактор или ремарке на пътя, не може да им попречи. И това ме ядоса.

- Заявихте, че ако сте си изпуснали нервите по посока гръцката държава, да бъдете извинен, но стоите зад всяка своя дума.

- Аз казах, че ако някои превратно ми е разбрал думите, да бъда извинен. Не искам това да е причина за нарушаване на прекрасните ни добросъседски отношения с Гърция. Нямам нищо против гърците, имам против византийските номера. От няколко дни слушам - всякакви експерти се появиха по медиите, които разбират от гръцката психология и манталитет. Г-н Гарелов твърди, че не бил виждал от 40 г. пиян грък. Ами да си прегледа зрението. Аз ги виждах всеки ден. Това ме възмущава и ме кара да съм емоционален. Справедливостта е не 100, а 1000% на страната на българските превозвачи. И се появяват някакви хора, които започват да се грижат за гръцките фермери. Те си имат държава, тя да се грижи за тях! Аз се грижа за българските шофьори. Какво ме интересуват проблемите на гръцките фермери?

Откъде накъде ще залагам от едната страна съдбата на 6000 човека, много от които и други европейци, срещу 120-140 фермери от Гърция с незаконни действия,с гадни номера за 6-и или 7-и път, в продължение на 10 г., с отказ тяхната държава да окаже каквото и да е влияние на тази ситуация?

- А как си обяснявате, че европейските институции се оказаха напълно безсилни? Няма ли това да подхрани евроскептицизма?

- Абсолютно! И това си е за сметка на европейските институции. Предполагам, че в момента се занимават с миграционния въпрос, с Великобритания и считат, че това е локален проблем.

- Няма ли реакция на подкрепа и съпричастност от други страни на ЕС?

- До мен не са стигнали такива сигнали. Колегите от Европарламента казаха, че подготвяли декларации.

- Какви са загубите и съответно възможностите за търсене на компенсации?

- Загубите са големи - в десетки милиони, но ще ги изчисляваме по-коректно, като ни подадат информация превозвачите.

- Вашата прогноза за развитието на кризата след показаната добра воля от българска страна?

- Непредвидима е. Това, което ми каза посланикът, е, че в понеделник, вторник или най-късно в сряда предстои среща на техния министър-председател със стачния комитет на фермерите. И от тази среща ще зависи тяхното поведение след това. Ако се разберат, ще си изтеглят тракторите и ще се приберат. Ако не се разберат, може отново да затворят границата.

- Каква ще бъде следващата стъпка от българска страна?

- Ще вървим по целия път да търсим компенсации и овъзмездяване на щетите.

- В Бургас сте във връзка с посещение на китайска делегация, която се запозна с потенциала на пристанищата. Какви са шансовете след визитата за реални инвестиции?

- Посещението е проучвателно. Нивото е много високо - Нинг Дзиджъ е вицепрезидент на техния Комитет по развитие. Той е директно подчинен на министър-председателя им. Имат фиксиране към България като стратегически партньор за Централна и Източна Европа и като такъв партньор за Черноморието. Надявам се скоро да се стигне до реални проекти.

***

Г-н Гарелов твърди, че от 40 г. не е виждал пиян грък. Ами да си прегледа зрението, аз ги виждах всеки ден

***

Загубите от блокадата са стотици милиони, но ще ги изчислим по-точно, когато превозвачите ни дадат информация

Всичко е непредвидимо, може пак да затворят границата

***

CV

- Роден е на 19 юли 1972 г.

- Завършил е финансов мениджмънт в Стопанската академия в Свищов и УНСС, публични финанси

- От 1999 до 2002 г. е търговски директор на „Сата", шеф на борда на директорите на „Монтана" и член на надзора на „Аналитик"

- От 2002 до 2003 г.

е търговски директор на „Балтекс комерс"

- До 2009 г. е управител на представителството за България на фирма STOLL - Германия

- От юли 2009 г. до май 2011 г. е зам.-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116

Интервюта

Александър Цветков: Съкращенията в железниците са неизбежни
Камен Кичев, зам-министър на транспорта: Ако ще пътувате към Западна Европа, изчакайте още 2 - 3 дни
Александър Цветков, министър на транспорта: Новият контейнерен терминал остава на "Максуда"

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed