Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
2002 24.06.2009
Окончателни доклади от проведени от СЗРАС разследвания на авиационни събития, реализирани през 2002 г.

 

 

 
 AAIU

 

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет Cessna 414 на авиокомпания "Ер Скорпио", реализирано на 25.01.2002 г.

(401.18 KB)

На етап излитане, в условия на обледеняваща мъгла, след отлепване на самолета няма прираст на постъпателна скорост. Самолета не може да достигне съответстващата скорост на безопасен набор V2, необходима за реализиране на вертикална скорост за първоначален набор на височина.

В праволинеен полет на височина 10-15 m и V=120 MPH и последващо снижение, самолетът се удря с лявото крило в стълб от железопътната мрежата на височина 3,5 m с последващ удар на дясното крило в клон от дърво с диаметър 110 mm.

В резултат на това се откъсва лявото крило с двигателя, а самолета, променяйки незначително курса се удря в земята, като разрушава последователно носов и основен колесник, откъсва десен основен резервоар, тялото с дясното крило и спира на около 110 m от мястото на удара в стълба

 
  AAIU

 

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет Ан-2 собственост на фирма ЕТ “ВИЛПЕКС-Стоян Димитров”, възникнало на 03.04.2002 г.

(314.11 KB)

 

 

 

На 03.04.2002 г. около 15 h при изпълнение на авиохимически работи (АХР) – пръскане на хербициди, четвърти полет за деня, при работен режим над обработваемия участък на 2…5 m над земята около средата на площите спира двигателят на самолета. Командирът на самолета прави неуспешен опит за пускане на двигателя. Преценявайки, че при тази скорост оставащото разстояние до края на обработваемия участък е малко за аварийно кацане, той набира височина, за да прескочи гората в края на обработваемия участък. При набора, скоростта на самолета пада и командирът пуска клапи на 300. Малката скорост довежда до бързо снижение, без да може да се достигне набелязания участък за кацане. Самолетът се срива в гората с височина на дърветата 4…6 m. От съприкосновението с терена се изкривяват две лопати на винта, деформира моторамата, разрушени са колесникът и селскостопанската система. Пилотът с фрактура на десния крак напуска самолета.

 
  AAIU

 

Окончателен доклад

разследване на авиационно събитие със самолет Ан-2 собственост на фирма ЕТ “Жечо Симеонов – ЖЕПС – М – ФАМИЛ”, гр. Русе, възникнало на 18.04.2002 г.

(276.38 KB)

 


 

 

 

На 18.04.2002 г. при изпълнение на първи полет за деня за АХР (пръскане на хербициди) в землището на село Костанденец, при извършване на маньовър за промяна на курса, командирът на ВС насочва самолета към дърво с височина 8 m. Самолетът се удря с лявото полукрило в дървото, срива се и се удря в земята, като разрушава основен колесник, левите полукрила и системата за пръскане. Деформирано е витлото. Екипажът напуска самолета без наранявания.

 
  AAIU

 

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие с мотоделтапланер, собственост на “Албена” АД, възникнало на 15.07.2002 г.

 

(269.36 KB)

 


На 15.07.2002 г. пилотът на мотоделтапланера, след като е направил полет за разузнаване на времето, качва петнадесет годишния внук на управителя на фирмата авиационен оператор да извършат рекламен полет. Двамата заемат местата, пилотът пуска и пробва двигателя, след което пристъпва към излитане. Излитат в курс 2220 по посока на курорта Албена. В края на разбега мотоделтапланерът се отклонява в ляво. На около 87 m от началото на пистата лявото колело се удря в камъни, които са над нивото на повърхността на пистата, носовото колело попада върху камъните от укрепването на брега, на който е разположена пистата и мотоделтапланерът се обръща при скорост около 50 km/h върху камъните. Пилотът получава счупване на десен крак, дясна ръка, 5 ребра и за около 30 минути е в безсъзнание. Пътникът търпи леки охлузвания.

 
  AAIU

 

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет Як-40, собственост на фирма “Хемус Ер” ЕАД, гр. София, възникнало на 30.09.2002 г.

(290.77 KB)

 


 

 

 

На 30.09.2002 г. около 19:02 h, при кацане на летище Варна, в сложни метеорологични условия, на сумрак, при наличие на силен, пулсиращ страничен вятър и валеж, самолетът след приземяването излиза от пистата. След около 500 m пробег по грунда от лявата страна на пистата и след като пресича рульожни пътеки №3 и №4, отново се завръща на пистата, която напуска по рульожна пътека № 2 и се установява на перона. Последствия за пътниците и екипажа няма. Повреди по самолета няма.

 
  AAIU

 

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет Z-37, собственост на фирма “Симек Еър”ООД, гр. Ловеч, възникнало на 02.08.2002 г.

(288.83 KB)

 

 

 

На 02.08.2002 г. около 10:30 h, при изпълнение на АХР – пръскане на лозя, след излитане от работната площадка на село Дойренци, Ловешка област, пилотът изпълнява първи заход над обработваемия масив и започва стандартен завой на дясно за промяна на направлението и насочване за следващ заход над обработваемите площи. Във втората част на завоя, самолетът губи рязко височина и се удря в земята почти вертикално. Самолетът е разрушен. Пилотът е със сериозни наранявания.

 
  AAIU

 

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет AVID FLYER, собственост на авиационен учебен център “Морски криле” ООД, възникнало на 18.10.2002г.

(595.5 KB)

 


 

 

 

На 18.10.2002 г. екипаж в състав инспектиращ пилот на ВС и проверяван пилот изпълнява контролен полет по маршрут за проверка на техниката на самолетоводене. След изпълнение на маршрутния полет, проверяваният пилот, по решение на инспектиращия, изпълнява кацане с последващ разгон и излитане (touch and go) за изпълнение на упр. №17 “Изпитен полет в зона”. На височина 7-8 m. самолетът променя курса на излитане с 100-150, проверяваният пилотиращ пилот подава команди с кормилата за възстановяване на курса, но самолета не реагира и отклонението продължава. Управлението на самолета е поето от инспектиращия пилот, но след подадените от него команди за възстановяване на посоката, самолетът се наклонява рязко на дясно, срива се и се удря в земята. Двамата пилоти са със сериозни телесни повреди.Самолетът е разрушен.

 
 AAIU

 

Окончателен доклад

от

разследване на авиационно събитие със самолет Cessna 402 B, собственост на авиационен оператор “Хели Ер – САУ” АД, възникнало на 10.10.2002 г.

(364.9 KB)

 


 

 

 

На 10.10.2002 г. самолетът изпълнява санитарен полет по маршрут София – Варна. При подхода за кацане на летище Варна екипажът спуска колесника и установява, че не светва лампата за заключено положение на лявата основна стойка. Извършва четири опита, като прибира и пуска колесника, но лампата на лявата стойка не светва. Екипажът изпълнява процедура за аварийно пускане на колесника и предприема кацане. В процеса на изтъркалване левият колесник се подгъва. Самолетът завива на ляво по пистата и излиза на грунда, където спира. Екипажът затваря горивните кранове, обезточава самолета и го напуска.

Самолетът получава повреди основно по лявото полукрило. Екипажът не е получил наранявания.

 
 Коментари (0)

Въздушен транспорт
Главна дирекция "ГРАЖДАНСКА ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ"
Специализирано звено за разследване на авиационни събития

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Отворени данни
  • Права на пасажерите

Специализирано звено за разследване на авиационни събития

Участие на представител на СЗРАС в заседание на Комитета по авиационна безопасност на Европейската Комисия
България стана член на Международната организация на разследващите авиационни произшествия
ПОЛУЧЕНИ СЕРТИФИКАТИ ОТ ЕВРОПЕЙСКАТА КОНФЕРЕНЦИЯ ЗА ГРАЖДАНСКА АВИАЦИЯ

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed